Update - Reisverslag uit Coruche, Portugal van Esther Wijma - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Coruche, Portugal van Esther Wijma - WaarBenJij.nu

Update

Blijf op de hoogte en volg Esther

02 Juni 2015 | Portugal, Coruche

Hello everyone,

Het is alweer een paar dagen geleden dat ik voor het laatst wat van mij heb laten horen en in de afgelopen dagen heb ik weer veel mee mogen maken, dus ik zal jullie bij deze weer ff op de hoogte brengen van mijn belevenissen.

Afgelopen vrijdagavond was ik dus de stad, Coruche, in en daar heb ik een modeshow gezien waarbij er kleding werd geshowt waarin kurk verwerkt was. Daarnaast hebben we nog even een paar stands bekeken in het oude busstation, hier was van alles te zien en te kopen. Van een keukenblok gemaakt van kurk tot ´eikeltjescake´ wat gemaakt is van de steneneiken boom. Hier dus een stukje van meegenomen, alleen om de naam al zou ik het sowieso gekocht hebben haha xd. Maar het smaakte ook nog eens goed, dus wat wil je dan nog meer! Omdat ik weer eens mijn portemonnee uit Nederland ben vergeten mee te nemen heb ik een soort van portemonnee gekocht waarbij kurk het materiaal is.
De zaterdags moest ik weer vroeg opstaan, na een kort nachtje, want het werk ging wel gewoon door natuurlijk. Gelukkig mocht ik wel een uurtje later beginnen dan anders, dus dat was wel fijn. Er moest weer schoongemaakt worden en lammeren moesten gevoerd worden. Hierna heb ik me even wat opgefrist en ben ik met Marianne de stad in geweest voor boodschappen en om een rondje over de markt te doen. Hier heb ik een doos aardbeien van 2 kilo gekocht:D (en wat zijn ze toch lekker!!) en daarnaast nog een Portugese delicatesse, echte heerlijke chorizo. Deze markt is er een keer in de maand, dus ik had mazzel. Daarna heb ik weer genoten van mijn siesta en aan het eind van de middag/begin avond heb ik de nieuwgeboren lammetjes de fles gegeven.
De zondags kon ik een beetje uitslapen en hoefde ik niet aan het werk. Dit omdat Marianne en Paul met nog een paar nederlanders een fietstocht gingen doen, Marianne de 20 km en Paul de 40 km. Ondertussen heb ik een wandeling gemaakt in de omgeving. Ik kwam ergens in de weilanden terecht, met sproeiers en al. Een mooi pad om te wandelen (officieel was het geen wandelpad maar ik vermaakte me wel haha). Ik was weer optijd bij de finish zodat ik Marianne binnen zag komen. Hierna zijn we naar nederlandse boeren gereden en om daar met allemaal andere Nederlanders een uitgebreide lunch te nuttigen. Was erg gezellig zo met elkaar! Rond half 3 was het voor ons weer tijd om naar de boerderij terug te gaan aangezien het lammerseizoen nu echt begonnen is en er lammeren gevoerd moesten worden. Aangezien ik toch wel erg moe was en wat last van heimwee had ben ik lekker vroeg mijn bed in gegaan zodat ik even een goede, lange nacht kon maken.

De volgende ochtend werd ik weer rooskleurig wakker en kon ik weer hard aan het werk. Dus dit betekende: de honden voeren, schoonmaken, lammeren voeren/aan de melkmachine aanzetten, melkmachine schoonmaken, vegen, lammerenbakken klaarzetten met zaagsel en stro.
´s Middags weer genoten van mijn welverdiende siesta;) maar niet voordat ik het huishouden heb gedaan, zoals afwassen, stofzuigen, was ophangen en wc schoonmaken, dat gaat hier natuurlijk ook gewoon door! Na mijn winterslaapje kon ik er weer tegenaan en heb ik Paul geholpen bij het poot bekappen van de geiten. Ik heb eerst wat gekeken, omdat dit ook pas de eerste was dat ik het zag. Daarna mezelf even lekker opgefrist en weer even naar de stad geweest voor een kleine boodschap. Onder andere verse zalm meegenomen. Diit ook thuis klaargemaakt met een ratatouille, en wat was dat toch heerlijk! In Nederland ook nog nooit eerder klaargemaakt, maar dit ga ik zeker vaker klaarmaken!

En voordat ik het wist was het alweer dinsdag 2 juni. De dag begon weer zoals gewoonlijk, honden eten geven, schoonmaken om/in de melkstal, en dit keer ging dit ook zeer voorspoedig en waren we er vrij snel doorheen. Dit moest ook want rond half 10 vertrokken Marianne, Maria (de schoonzus van Marianne) en ik richting een boerderij van een andere Nederlandse vrouw. In oktober zal zij samen met haar man beginnen met het melken van 50 koeien, maar daarvoor moet er eerst nog het nodige gedaan worden, maar hier hebben ze nog wel even de tijd voor.
Bij aankomst eerst even een bakje thee/koffie gedronken en daarna zijn we met een groep van 8 Nederlandse vrouwen aan de wandel gegaan. Prachtige omgeving om te wandelen, echt genoten. Ik waande me in een andere wereld, zo mooi en zo vredig was het. Het had ook wel wat van Afrika moet ik eerlijk zeggen. De wandeling afgesloten met een hapje en een drankje en daarna ging ieder zijn eigen weg weer. Voor mij betekende dit, nog even de honden eten geven en daarna even een korte powernap. Hierna moest ik namelijk weer aan het werk, want ik zou nu ook gaan poot bekappen van de geiten. Oftewel handschoen aan de linkerhand en schaar in de rechterhand en het echte werk kon beginnen. Jeetje wat is dat zwaar werk om te doen zeg, dat heb ik wel erg onderschat! Ik heb de blaren nu op mijn handen zitten! En wat zijn die beesten toch sterk, wat een kracht hebben ze in hun voeten. Maar uiteindelijk gaat het erom dat de geiten weer beter kunnen lopen en dat is zeker gelukt, missie volbracht:D!

Voor nu laat ik het hier weer even bij en wens ik iedereen een fijne avond!
De hartelijke groeten uit het warme en zonnige Reboche!

Liefs Esther

  • 02 Juni 2015 - 22:48

    Pake Kingma:

    Lieve Esther,

    Bedankt voor jouw uitvoerige verslag, heel leuk om te lezen!
    Fijn dat het nog steeds zo goed gaat en dat je allerlei nieuwe dingen leert. Super!
    Hoeveel jonge geitjes zijn er nu al?
    Je wordt ook goed opgenomen in de Nederlandse gemeenschap daar lijkt mij, ook heel plezierig.
    Wij zijn vandaag naar de Neuroloog geweest in Groningen. Hij was wel tevreden en stemt er mee in dat geprobeerd wordt om een paar medicijnen stapsgewijs te verlagen en dan te kijken wat voor effect het heeft.
    Ik ben gisteren wezen bloedprikken, jouw moeder belde zopas over de uitslag.
    De zogenaamde hartfalenfactor was gedaald naar nu 77, terwijl die in Januari al gedaald was van 300 naar resp. 240 en 180! Normaal voor mijn leeftijd is 100, dus dat lijkt heel goed. Volgende week Dinsdag nog een echo van het hart en een gesprek met de Cardioloog, wij zijn benieuwd!
    Ik heb gezien dat het bij jullie een heerlijke temperatuur is; hier stormt het vandaag bij een temperatuur van 15- 16 0C. De komende dagen moet het steeds warmer worden tot 25/ 30 0C! Wij zien het wel.
    Als het Donderdag ook mooi weer is, zijn wij van plan om naar Noordwolde te gaan voor een dagje Camping. Daar is het tot nu toe nog geen weer geweest.
    Wij wensen jouw nog veel nieuwe ervaringen toe de komende weken en zien al weer uit naar jouw volgende verslag!
    Veel liefs en groeten van Beppe en Pake.

  • 05 Juni 2015 - 13:01

    Sjoukje:

    Hallo Esther, hier even een berichtje van ons. Wat leuk dat we jouw belevenissen via jouw verslag kunnen volgen. En wat fijn dat je het er naar de zin hebt. Hier is alles goed, vandaag mooi weer, het kan wel 30 graden worden! Bij jou zal het ook wel mooi weer zijn. Nog heel veel plezier tijdens jouw stageperiode en we blijven jou volgen d.m.v. jouw reisverslag. Groetjes van ons allemaal en succes met alles wat je daar doet op de boerderij.

    Sjoukje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Hee, mijn naam is Esther Wijma en ik ben 24 jaar. Voor mijn opleiding ga ik voor 5 weken naar Portugal om daar op een geitenmelkerij bedrijf ervaring op te doen! Via deze site hou ik jullie op de hoogte van mijn belevenissen, veel plezier met het lezen van mijn verhalen!

Actief sinds 22 Mei 2015
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 4077

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: