Weekend in Portugal - Reisverslag uit Coruche, Portugal van Esther Wijma - WaarBenJij.nu Weekend in Portugal - Reisverslag uit Coruche, Portugal van Esther Wijma - WaarBenJij.nu

Weekend in Portugal

Blijf op de hoogte en volg Esther

07 Juni 2015 | Portugal, Coruche

Goedemorgen, want ja hier is het nog morgen.

De afgelopen dagen heb ik weer het nodige mee mogen en kunnen maken op de boerderij. Zo heb ik veel lammeren op de wereld geboren zien worden en mogen voeren met de fles. Nadat de lammeren de fles hebben gehad en de navelstreng droog genoeg is, mogen ze in de lammerenstal. Deze stal bestaat uit twee delen, het eerste deel is voor de lammeren die nog moeten leren drinken (dmv de melkmachine) en de andere stal is al voor de lammeren die dit onder de knie hebben. Een lam weet niet meteen wat die moet doen, dus moeten de lammeren 1 voor 1 aangezet worden aan de melkmachine, en ik kan je vertellen, hier gaat nog best veel tijd inzitten, vooral als er op 1 dag 28 lammeren geboren worden. En ook al heb je ze 1 keer aangezet dan vaak moet je het nog een paar keer herhalen voordat ze het daadwerkelijk onder de knie hebben. Maar ook bij de geleerden moet je alert blijven en checken of ze allemaal goed drinken. Dit doe ik dan door te voelen bij de buik of deze goed gevuld is of niet. Zo niet, dan moet je dit lam ook nog weer even extra aanzetten.

De geiten die hier gemolken worden, zijn verdeeld in vier groepen. Groep 1 en 4 zijn de geiten die een lage productie en dus een lage hoeveelheid voer krijgen. De andere twee groepen zijn hoog productief en krijgen dus ´s ochtends ook meer voer aangeboden. Omdat er afgelopen week een melkmeting is geweest, welke gehouden wordt zodat er gezien kan worden hoeveel melk elke geit geeft, moesten de geiten opnieuw verdeeld worden over de hokken. Marianne spoot met een spuitbus strepen op de rug van de geiten, wat weer correspondeerde met het hoknummer. De mannen en ik gingen daarna de geiten in de juiste hokkken begeleiden. Soms wel pittig om te doen, maar wel erg leuk! Nog vrienden gemaakt met een geit, want die sprong op het hek en gaf mij kusjes en bleef zo heel lang staan en ik aaide haar dan, skattig! Ondertussen werden er ook nog volop lammeren geboren, dus daar ontfermde ik me ondertussen ook over.

Zoals elke avond wilde ik vrijdagavond ook douchen, want ik vind het wel zo lekker om schoon opbed te gaan na een dag bij de geiten geweest te zijn. Dus ik ging onder de douche staan en wat bleek nou, de draaiknop van de warme kraan deed het niet. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het wilde niet, en ik wilde het ook niet kapot maken, dus heb ik maar besloten om heel snel en koud te douchen. Voor een keer niet erg, en zelfs wel lekker met de warmte!
Zaterdagochtend zoals gewoonlijk de wekelijkse boodschap bij de Lidl gehaald. Daarnaast nog even naar een marktje geweest, wat binnen was, hier verkopen allemaal plaatselijke bewoners hun zelfgeplukte fruit en groente. Hier weer heerlijke verse aardbeien gehaald, dit keer 1,5 kilo :D
Omdat ik vanochtend had uitgeslapen was een middagdutje niet echt nodig. En aangezien er genoeg lammeren waren die steeds gevoerd moesten worden, was er ook bijna geen tijd voor. ´s Middags heb ik ook nog geholpen met het melken van de geiten. Interessant en leerzaam om te doen, en erg warm ook haha xd. Zelfs een paar geiten gehad die 3 ipv twee tepels hadden, hierbij moest je dus de derde ook nog apart melken. Bepaalde geiten hebben twee blauwe strepen op hun achterpoten, dit omdat de geiten als eerste aan de melkmachine moeten omdat zij lang duren met melken. Er zit een heel systeem in in het melken en dat heb ik nu wel een beetje kunnen leren. Ik hoop nog vaker mee te kunnen helpen met melken!

Vanochtend ook weer een beetje uit kunnen slapen, want gisteravond lag ik rond 12 uur pas opbed, aangezien ik nog bij de pasgeboren lammeren was. Rond 10 uur deed ik de ronde, zoals bijna elke avond (dit deed ik na mijn wandeling, heerlijk overigens!). Toen ik in de stal kwam, zag ik dat een geit net begonnen was met aflammeren, de twee voorpootjes en een deel van het kopje waren er al een stukje uit. Het was een geit uit het jaar 2011 en aan de buik te zien, zei mijn gevoel dat er 4 lammeren uit zouden komen. En raar maar waar, er kwamen ook daadwerkelijk 4 bokjes uit deze geit! Wat een onwijs prachtig gezicht om te zien, mooi om te zien hoe een lammetje zich nog beweegt in het vlies, waarna hij eruit probeert te komen!! Daarna moesten deze beesten natuurlijk ook nog biest hebben. Dit klaargemaakt en opgewarmd in heet water en daarna kon ik ze gaan voeren. Thuis de douche weer uitgeprobeerd en deze deed het wonderbaarlijk weer, dus daarna kon ik dus lekker opbed!

Vandaag een rustige dag tot nu toe, daar is het dan ook zondag voor hihi:P Vanmiddag nog even kijken of er lammeren zijn geboren en dan rond half 5 richting Coruche want daar ga ik samen met Marianne naar het circus:D hoe cool, naar het circus in Portugal! Daarna komt Paul er ook naar toe en gaan we nog even een hapje eten in Coruche. Het belooft dus nog een gezellige dag te worden;)!

Ik ben hier nu al 2 weken en de tijd vliegt voorbij zonder dat je er erg in hebt! Ik heb het hier nog steeds naar mijn zin en heb echt mijn plekje gevonden. De komende drie weken ga ik me ook zeker nog vermaken en nog veel meer dingen meemaken. Zo hoop ik nog een paar dagen naar Lissabon te gaan en daar de buurt wat te verkennen. Wordt vervolgd!

Liefs Esther

  • 08 Juni 2015 - 11:55

    Frans:

    Hoi Esther, erg leuk om al je belevenissen te lezen. Ik ben heel blij dat je het zo naar je zin hebt en dat je echt je plekje hebt gevonden! Het werk met die geitjes lijkt me ook leuk voor je. Ik wens je nog heel veel plezier de komende weken, groeten van iedereen hier !
    Frans

  • 08 Juni 2015 - 12:19

    Pake Kingma:

    Lieve Esther,

    Leuk zo'n mooi verslag van de afgelopen dagen! Dankjewel!
    Je blijft zo wel druk met al die jonge geitjes en hun nazorg. Als het dan goed verloopt, geeft dat een stuk voldoening. Komen de hondjes nog wel aan bod?
    Wij begrijpen dat het circus wel leuk was; waren er ook dieren, of mag dat in Portugal ook niet meer?
    Gister was dus de loop Leeuwarden, waaraan ca. 5000 mensen hebben deel genomen. Ze hadden er goed weer bij en dus is alles zonder problemen verlopen.
    Ypie en Erik zijn met de laatste loodjes bezig, voordat ze morgen vertrekken ri. Nederland. Ze zullen het wel erg druk hebben denk ik.
    Jij zou Zaterdag voor de familie koken; is dat goed geslaagd en vonden ze jouw eten lekker?
    Wij zouden vanmorgen naar de huisarts om te overleggen over Beppe haar medicijnen met een gele sticker. Dat moet even anders, want zo geeft het CBR geen toestemming voor verlenging van haar rijbewijs! De dokter was net terug van vakantie, dus wordt het pas Donderdag.
    Morgen naar de Cardioloog voor een echo en een gesprek; maar hopen dat daar ook positieve reacties zullen zijn.
    Weer een goede- en drukke week gewenst en tot skypes of mail.
    Veel liefs en groeten van Beppe en Pake

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Hee, mijn naam is Esther Wijma en ik ben 24 jaar. Voor mijn opleiding ga ik voor 5 weken naar Portugal om daar op een geitenmelkerij bedrijf ervaring op te doen! Via deze site hou ik jullie op de hoogte van mijn belevenissen, veel plezier met het lezen van mijn verhalen!

Actief sinds 22 Mei 2015
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 4084

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: