Derde werkweek - Reisverslag uit Coruche, Portugal van Esther Wijma - WaarBenJij.nu Derde werkweek - Reisverslag uit Coruche, Portugal van Esther Wijma - WaarBenJij.nu

Derde werkweek

Blijf op de hoogte en volg Esther

09 Juni 2015 | Portugal, Coruche

Boa noite,

Inmiddels is het hier alweer acht uur in de avond geweest en heb ik net het eten op. Ik heb voor mezelf een heerlijke ratatouille van allemaal verschillende soorten groenten en kruiden gemaakt, smaakte heerlijk! Zometeen nog ff skypen met het thuisfront en dan straks zoals gewoonlijk weer de dagelijkse avondronde bij de drachtige geiten, want je weet maar nooit!

Gister weer druk aan het werk geweest. Eerst vegen en schoonmaken en daarna de melkmachine en de tuitjes (waar de lammeren uit moeten drinken) schoongemaakt. Ondertussen 2 lammeren gevoerd. Voor de theepauze heb ik Simon, de donkere man die oorspronkelijk uit Tanzania komt en hier nu al 15 jaar werkt, geholpen met het opstrooien van de hokken. Zelf mocht ik weer een stukje rijden met de shovel, cool! Ging alweer beter dan de vorige keer. Hij was zeer tevreden;) na de pauze de lammerenstal nog aangeveegd en de bakken (waarin de lammeren de eerste tijd in zitten) gevuld met zaagsel en stro, zodat deze weer voor gebruik klaar staan. Daarna Paul weer geholpen met het poot bekappen van de geiten. Dit keer kon ik niet zo goed over het warme, benauwde weer en ik had dan ook het gevoel dat ik over moest geven of moest flauw vallen, dus ik ben maar even gaan zitten en heb wat water gedronken. Later na het eten ging het gelukkig weer wat beter. En na de siesta was ik er ook wel weer. Er waren in de tussentijd een heleboel geitjes bij geboren, dus die moest ik weer voeren met biest. Sommige geitjes dronken goed en andere dronken moeilijker,dus hier zit nog wel wat tijd in, maar dat is niet erg! ´s Avonds druk bezig geweest met het zoeken van een hostel in Lissabon en deze ook geboekt. Vanaf vrijdag t/m maandag ben ik in Lissabon en zal ik verblijven in het hostel: Lisbon Poets Hostel. Vrijdagavond is er een optocht in het centrum, waarbij er naar zeggen mensen mee lopen in klederdracht, dus ik ben benieuwd! Ik ga er alleen heen, dus dat vind ik ook nog best wel spannend, maar ik hoop daar ook weer mensen te leren kennen, ik vind het wel een super leuke uitdaging en nieuwe ervaring die ik tegemoet ga! Vrijdagochtend vertrek ik met de bus vanuit het stadje Coruche en die zal mij regelrecht naar Lissabon brengen waar ik daarna de metro naar het hostel zal nemen. Dus iets leuks in het vooruitzicht!

Vannacht niet zo heel goed geslapen vanwege de warmte en vanochtend kon ik dan ook niet goed wakker worden. Na de wekker ben ik weer in slaap gevallen, dus ik schrok rond 7 uur wakker terwijl ik om 7 uur beginnen moest met werken. Dus snel wat naar binnen gewerkt en rond 7.15 was ik de honden al aan het voeren. Maar wat was ik daarna wakker en opgewekt, dus dat was dan wel weer een voordeel haha xd. Maar Paul vertelde een verhaal dat er een keer een medewerker was geweest die zich enorm had verslapen. Hij had ´s ochtends om half 6 moeten beginnen met melken, en om half 1 ´s middags werd die pas wakker! Dus dit viel reuze mee:P maar ik schaamde me wel, maar ze vonden het helemaal niet erg, kon iedereen gebeuren. Maarja, zo beleef je nog eens wat.
Mijn werk gewoon weer opgepakt, dus ik ben weer gaan schoonmaken en de lammeren gaan voeren, want vannacht waren er 11 lammeren geboren, dus werk aan de winkel! De lege bakken ook weer opnieuw gevuld en daarna Simon nog geholpen bij het naar buiten brengen van de geiten uit verschillende hokken. Want wanneer er opgestrooid wordt dan moeten de geiten naar buiten, anders is dit niet te doen. Hiervoor is een systeem ontwikkeld dat dit allemaal kan. Dus per hok gingen de geiten naar buiten en daarna werd er opgestrooid waarna de geiten weer naar binnen moesten zodat de geiten uit het volgende hok naar buiten konden. Mooi systeem! Daarna koffie/thee gedronken. Even later wilde ik weer aan het werk gaan en toen kwamen Gerke en Antsje er ook al aan (dit zijn de eigenaren van de zorgboerderij waar ik werk/stage loop). Ik wist dat ze zouden komen maar alsnog was het enorm leuk om hun hier te zien, wel super gaaf natuurlijk! Dus hun even het bedrijf laten zien, nouja eigenlijk heeft Paul dit gedaan, met daarbij een hele uitleg, prachtig om te zien hoe hij vol passie over zijn bedrijf verteld! En alsof de geit wist dat ze kwamen, lammerde er ook nog een geit af waar twee lammeren bij waren geboren, hoe cool is dat! Een bokje en een geitje, dus hiervoor de biest klaargemaakt en Antsje die vond het wel leuk om te voeren, mooi gezicht:) daarna nog ff koffie/thee gedronken met een stukje cake, die Marianne speciaal voor de visite had gemaakt;) Gerke vond het wel leuk om de kaasmakerij ook nog even te zien en daar hebben ze dan ook nog even wat geitenkaas gekocht om lekker van te smikkelen. En dat komt helemaal goed, want het is namelijk super lekker wat ze hier maken!!
Daarna stelde ik voor om nog even met zijn 3en wat te gaan lunchen in Coruche, erg gezellig gehad! Ik heb een onwijs leuke ochtend/middag gehad en wat vond ik het leuk dat ze er waren, geweldig! Nu al helemaal meer zin om aan het werk te gaan bij It Aventoer als ik terug kom:D!! (had ik al heel erg, maar nu nog meer) Daarna nog weer even mijn bed opgezocht, want was toch nog wel slaperig haha:P
Daarna weer ff de lammetjes aangezet tot drinken bij de melkmachine en twee bokjes hun tweede portie koeienbiest gegeven. Nog even uitgezocht hoe en wat ik vrijdag ga doen en daarna mijn eten bereid. En nu dus aan het typen, waar ik dan nu ook maar weer mee stop na weer een lang verhaal hihi:P veel plezier met lezen en een fijne avond verder!!

Liefs Esther

  • 09 Juni 2015 - 22:26

    Pake Kingma:

    Lieve Esther,

    Wat weer een leuk verhaal, super!
    En wat een leuke belevenissen en goede vooruitzichten, je geniet er echt van!
    Na de skype verder niet veel nieuws natuurlijk, maar erg blij met de positieve berichten bij de Cardioloog.
    Morgen ga ik eerst naar Probus bij de Groote Wielen en morgenmiddag hier bridgen met "de dames", ook erg leuk.
    Veel plezier de komende dagen en vooral in Lissabon; schijnt een heel mooie stad te zijn!
    Veel liefs en een dikke tút, Beppe en Pake

  • 10 Juni 2015 - 11:47

    Jannie:

    Lieve Esther,

    wat een leuke en mooie avonturen beleef jij allemaal zeg! En wat schrijf je leuk en enthousiast. Ik zit het helemaal mee te beleven ;)! Ik kan me voorstellen dat het leuk is dat je andere 2 stagebegeleiders even langs zijn gekomen. Bijzonder!

    Ja, een weekendje Lissabon: wie wil dat nu niet! Vergeet je niet foto's te maken zodat wij als je thuis komt hier samen van kunnen genieten, misschien wel tijdens ons meidenavondje?

    Hier is alles goed. We hebben een leuk weekend in Duitsland achter de rug, en komend weekend zijn Ypie en Erik hier, dus dat wordt ook gezellig!

    Blijf genieten en mooie verhalen schrijven. Alvast veel plezier in Lissabon!

    xxx Jannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Hee, mijn naam is Esther Wijma en ik ben 24 jaar. Voor mijn opleiding ga ik voor 5 weken naar Portugal om daar op een geitenmelkerij bedrijf ervaring op te doen! Via deze site hou ik jullie op de hoogte van mijn belevenissen, veel plezier met het lezen van mijn verhalen!

Actief sinds 22 Mei 2015
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 4090

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: